BMW 1-Serie GT med tre cylindre, forhjulstræk og elmotor
Intet er, som det var en gang. BMW Concept Active Tourer - den kommende 1-Serie GT - er beviset på, at BMW i nær fremtid også benytter tværstillede motor og træk på forhjulene. Concept Tourer bringer tankerne hen på en lille familiebus, en MPV.
Ingen tvivl om, at Mercedes-Benz B-Klasse bliver en af Concept Active Tourers nærmeste konkurrenter.
Moderne design med store skærme og betjeningsenheder, der leder tankerne hen på en smartphone. Hvilket garanteret ikke er tilfældigt.
Intet er, som det var en gang. BMW Concept Active Tourer - den kommende 1-Serie GT - er beviset på, at BMW i nær fremtid også benytter tværstillede motor og træk på forhjulene. Concept Tourer bringer tankerne hen på en lille familiebus, en MPV.
Moderne design med store skærme og betjeningsenheder, der leder tankerne hen på en smartphone. Hvilket garanteret ikke er tilfældigt.
Moderne design med store skærme og betjeningsenheder, der leder tankerne hen på en smartphone. Hvilket garanteret ikke er tilfældigt.
Ingen tvivl om, at Mercedes-Benz B-Klasse bliver en af Concept Active Tourers nærmeste konkurrenter.

BMW 1-Serie GT med tre cylindre, forhjulstræk og elmotor

Med BMW Concept Active Tourer skal vi vænne os til at tænke BMW på en ny måde.


Verden er en foranderlig størrelse, så genbrug af motordele og stordriftsfordele er blandt de gode forklaringer på, hvorfor BMW afviger fra gode gamle principper om baghjulstræk og langsliggende motorer. 

Concept Active Tourer, som BMW netop nu løfter sløret for, har både tværstillet frontmotor (med tre cylindre og turbo), træk på forhjulene plus mulighed for hybriddrift, da en elmotor på bagakslen tilfører lidt kræfter og bedrer brændstoføkonomien. Da karrosseriet samtidig nærmer sig MPV-kategorien, tager BMW for alvor hul på et nyt kapitel i mærkets historie.

Tyskerne slap jo fint fra det med X5, senere X3 og X1 - SUVer, som mange i begyndelsen rynkede på næsen af. For markedet for den slags biler var der jo på det tidspunkt, og projekterne lykkedes. Markedet for biler à la Renault Scenic har været der længe, og kender vi BMW ret, vil de tilføre segmentet godt nyt.

Bilen.dk's brugtbilmarked:
Søg brugt BMW 1-serie
Søg brugt Mercedes B-Klasse
Søg brugt VW Golf Plus

Concept Active Tourer står på en ny platform, der skal genbruges til adskillige af virksomhedens kommende modeller, bl.a. den næste Mini (2014). Concept Active Tourers konkurrenter bliver først og fremmest Mercedes-Benz B-Klasse - dens dimensioner er da også tæt på Mercedesen med 436 cm i længden, 183 cm i bredden og 156 cm i højden.

Indvendigt er BMW Concept Active Tourer kendetegnet af bl.a. store billedskærme og betjening, hvor man kommer til at tænke på en Smartphone - hvilket næppe er tilfældigt. Godt nok er den nye BMW benævnt "Concept", så der kan stadig nå at ske en masse forandringer, inden konceptet bliver til virkelighed.

Læs også: BMW fejrer sølvbryllup med V12motorer

Den tværstillede 3-cylindrede 1,5 liters turbobenzinmotor bygger på BMWs modultanker. Hver cylinder har et volumen på 0,5 liter, og i følge BMW går op til 60 pct. af komponenterne igen, uanset om vi taler om tre, fire eller seks cylindre, og uanset om der er tale om benzin eller diesel. Grundtanken bag modulopbygningen er, at flere biler skal kunne produceres på samme samlebånd.

At bilen trækker for forhjulene, giver også adskillige stordriftsfordele - en del finder det godt nok tæt på blasfemisk, da en BMW traditionelt er en baghjulstrækker. BMW står da også bag det herlige budskab, "vil du have forhjulstræk, så bak". Men udviklingen løber, og faktum er, siger BMW, at flertallet af de nuværende ejere af 1-serien faktisk allerede tror, at de kører i en forhjulstrukket bil.

Læs også: BMW M5 er en ulv i fåreklæder

Concept Active Tourer planlægges også til hybriddrift, og elmotoren skal trække på baghjulene. Den samlede effekt for den 3-cylindrede benzinmotor og elmotoren oplyses foreløbig til 190 hk, elmotorens omdrejningsmoment er på 200 Newtonmeter fra stilstand, så det skulle sikre en acceleration fra 0 til 100 km/t på under otte sekunder. Tophastigheden er ca. 200 km/t og benzintørsten, udregnet i EUs testlaboratorium, hvor gennemsnitsforbruget fastsættes, opgives til 40 km/l og CO2-udslippet til 60 gram pr. kilometer.

Den kommende BMW 1-Serie GT står på biludstillingen i Paris om få dage.

Tilmeld dig BILEN.dk’s ugentlige Nyhedsbrev



Sælg din bil

Bilen sættes til salg på 20 markedspladser hos førende danske medier med ét klik.

Din annonce bliver synlig for mere end 550.000 bilkøbere i hele Danmark.

Du kan oprette en gratis annonce med ét billede.

Se hvor din bil sættes til salg og læs mere om partnernetværket her

OPRET GRATIS ANNONCE NU
Klik her