McLaren P1 - med 1.000 hk?
P1 er McLarens nye supersportsvogn med 800 hestes V8-turbomotor. Med hybridteknikken KERS, hvor den opsamlede bremseenergi bruges til kortvarigt at booste ydelsen ved acceleration, ryger det samlede antal hestekræfter sandsynligvis op i nærheden af 1.000.
Et særdeles dramatisk design. Luftindtaget på taget er en kærlig hilsen til 1990ernes supersportsvogn McLaren F1.
Med den ydelse, som McLaren P1 præsterer, er det formentlig fra denne vinkel, at de få, der er så heldige at se en, får den at se.

McLaren P1 - med 1.000 hk?

Afløseren til den legendariske McLaren F1 er klar på biludstillingen i Paris.


De fleste husker supersportsvognen, McLaren F1, produceret 1993-98, udtænkt af Formel 1-geniet Gordon Murray.

Bilen chokerede bilverdenen ved præsentationen i Monaco i 1992, og i 1998 satte den hastighedsrekorden for serieproducerede biler med 386,5 km/t.

Bilen.dk's brugtbilmarked:
Søg brugt Porsche 911
Søg brugt Lamborghini

En rekord, der holdt i mange år, lige indtil en vis Bugatti Veyron knækkede rekorden. En rekord, der i dag lyder på 431 km/t for Bugatti Veyron Supersport.

Nu er afløseren for McLaren F1 klar. McLaren P1 er navnet, og den får verdenspremiere på biludstillingen i Paris på torsdag (27. september). I skrivende stund er oplysningerne sparsomme, men vi formoder, at V8-turbomotoren yder cirka 800 hestekræfter.

Læs også: Mere sporty Ferrari 458

Og da McLaren P1, ligesom den kommende Ferrari F70, bruger den opsparede energi fra nedbremsninger til at fodre en elmotor, der kan give ekstra kræfter, når der atter skal accelereres, så kan den maksimale ydelse kortvarigt ryge op i nærheden af 1.000 hk. KERS (Kinetic Energy Recovery System) kaldes systemet.

Læs også: Uber-diesel i Porsche Cayenne

Størrelsen på McLaren P1 er umiddelbart vanskelig at vurdere, men i forhold til dens bror, MP4-12C bliver der næppe den store forskel. McLaren kalder P1 for et "designstudie", men prototypen på MP4-12C var ret tæt på den endelige model, så mon ikke den P1, vi kan se på billederne hér, kommer tæt på produktionsmodellen.

Bag det dramatiske design står Frank Stephenson, og McLaren P1s design skal "afspejle bilens tekniske niveau", hedder det. Der findes små hints til McLaren F1, for eksempel det lille luftindtag på taget.

Læs også: Maserati går i offensiven

Mere om McLaren P1, når bilen.dk har kastet egne øjne på bilen i Paris.

Tilmeld dig BILEN.dk’s ugentlige Nyhedsbrev


Skal du sælge din bil? Så husk du kan gøre det her