Den engelske kat vender tilbage
Efterfølgeren til den legendariske Jaguar E-Type synes i stand til at løfte den forpligtende arv. F-Type er moderne og helt igennem smuk som en drøm, og der er næsten en Aston Martinsk renhed over Jaguar F-Types linjer.
Ifølge Jaguar er hensigten med F-Type helt klart at vende tilbage til rødderne med letvægtskarrosseri, der ikke mindst vil lette køreegenskaberne. Præstationer, agilitet og køreglæde står øverst på den baghjulstrukne roadsters liste over standardudstyr.
Ifølge Jaguar er hensigten med F-Type helt klart at vende tilbage til rødderne med letvægtskarrosseri, der ikke mindst vil lette køreegenskaberne. Præstationer, agilitet og køreglæde står øverst på den baghjulstrukne roadsters liste over standardudstyr.
Designer Ian Callum har skelet til klassikeren fra 1961, blandt andet udtrykt i F-Typens LED-baglygter. Den aktive hækspoiler hæver og sænker sig i takt med hastigheden, og det 8-trins Quickshift-automatgear bliver standard. F-type kommer til foråret som cabriolet - så vi er klar til at køre sommeren i møde - og i sensommeren 2013 får vi den lukkede coupé-udgave.
Lækker og indtagende kabine for to.
Nogle biler er længe undervejs, men et halvt århundrede er dog længere, end de fleste bruger på at udvikle en ny model. Men forventningens glæde er heller ikke at kimse ad, og afsløringen af Jaguar F-Type på Paris Motor Show er helt igennem en god nyhed - ikke blot for briterne.
Efterfølgeren til den legendariske Jaguar E-Type synes i stand til at løfte den forpligtende arv. F-Type er moderne og helt igennem smuk som en drøm, og der er næsten en Aston Martinsk renhed over Jaguar F-Types linjer.
Designer Ian Callum har skelet til klassikeren fra 1961, blandt andet udtrykt i F-Typens LED-baglygter. Den aktive hækspoiler hæver og sænker sig i takt med hastigheden, og det 8-trins Quickshift-automatgear bliver standard. F-type kommer til foråret som cabriolet - så vi er klar til at køre sommeren i møde - og i sensommeren 2013 får vi den lukkede coupé-udgave.
Lækker og indtagende kabine for to.
Under hjelmen har vi tre motor-muligheder. Med V6-kompressor er ydelsen henholdsvis 340 og 380 hk (F-Type S), og F-Type V8 S har 495 hk og et drejningsmoment på 625 Nm. F-Type accelererer fra 0 til 100 km/t på 5,3 sek, F-Type S barberer fire tiendedele af, og topmodellen klarer 0-100 km/t på 4,3 sekunder. Tophastigheden for de tre er 260, 275 og 300 km/t.
Dét segment, hvor Jaguar F-Type hører til, står kun for 0,1 procent af det globale bilsalg, men Tata er af den overbevisning, at alene det at have en attraktiv sportsvogn kaster glans over resten af modelserien, og med den utroligt vellykkede F-Type er der udsigt til, at Jaguar kan få den gnist og vilje tilbage, som prægede mærket i de glade 60ere.
Under hjelmen har vi tre motor-muligheder. Med V6-kompressor er ydelsen henholdsvis 340 og 380 hk (F-Type S), og F-Type V8 S har 495 hk og et drejningsmoment på 625 Nm. F-Type accelererer fra 0 til 100 km/t på 5,3 sek, F-Type S barberer fire tiendedele af, og topmodellen klarer 0-100 km/t på 4,3 sekunder. Tophastigheden for de tre er 260, 275 og 300 km/t.

Den engelske kat vender tilbage

51 år efter E-Type er Jaguar omsider klar med en efterfølger. F-Type er smuk og præcis dét, der skal til for at sikre det ædle mærke værdighed mange år frem.


Nogle biler er længe undervejs, men et halvt århundrede er dog længere, end de fleste bruger på at udvikle en ny model. Men forventningens glæde er heller ikke at kimse ad, og afsløringen af Jaguar F-Type på Paris Motor Show er helt igennem en god nyhed - ikke blot for briterne.

Tilmeld dig BILEN.dk’s ugentlige Nyhedsbrev



Sælg din bil

Bilen sættes til salg på 20 markedspladser hos førende danske medier med ét klik.

Din annonce bliver synlig for mere end 550.000 bilkøbere i hele Danmark.

Du kan oprette en gratis annonce med ét billede.

Se hvor din bil sættes til salg og læs mere om partnernetværket her

OPRET GRATIS ANNONCE NU
Klik her