Peugeot 208 får ny benzinmotor
Enkelt og godt  i kabinen men tæt på kedeligt.
Peugeot 208 har været på markedet i et halvt år, og der er solgt 1.600 styks i Danmark.
Peugeot 208 har været på markedet i et halvt år, og der er solgt 1.600 styks i Danmark.
1,2 liters motoren har 82 heste.
Peugeot 208 har været på markedet i et halvt år, og der er solgt 1.600 styks i Danmark.
Bagagerummet  sluger 325 liter.
Peugeot 208 har været på markedet i et halvt år, og der er solgt 1.600 styks i Danmark.
Enkelt og godt  i kabinen men tæt på kedeligt

Peugeot 208 får ny benzinmotor

Sparemotor. Peugeot har altid stået stærkt i segmentet for små biler med dieselmotor, men ny sparsommelig benzinmotor vil vende op og ned på salgstallene.


Når bilfabrikkerne formindsker deres motorers kubikindhold for at spare brændstof, plejer der at følge en turbolader med i købet for at at holde kræfterne intakte.

Men sådan behøver det ikke at være. Peugeot har udviklet et nyt minimotorkoncept, der i første omgang anvendes i den nye 208. Det drejer sig dels om en 1,0 liters motor med 68 heste eller en 1,2 liters motor med 82 heste, der kører henholdsvis 23,3 og 22,2 kilometere pr. liter.

Bilen.dk's brugtbilmarked:
Søg brugt Peugeot 208
Søg brugt Peugeot 207
Søg brugt Peugeot 308

Samtidig er momentet blevet flyttet nedad, som vi netop ser hos motorer med turbolader, men dog ikke ekstrem lavt. Det maksimale drejningsmoment ligger omkring 2.700 omdrejninger, men der er allerede meget moment fra 1.500 omdrejninger.

FLERE NYHEDER - besøg os på Facebook

En del af benzinbesparelsen udspringer af,, at der er tre cylindre i stedet for fire. Men teknikken bag er i virkeligheden meget mere sofistikeret end det. Dels tilpasses indsprøjtningen til hver enkelt cylinder, udstødningsmanifolden er placeret i selve topstykket og katalysatoren, der normalt ville sidde omkring en meter fra motoren, er flyttet helt op til topstykket. Det medfører alt sammen, at motoren bliver hurtigere varm, og en varm motor bruger mindre brændstof end en kold.

Læs også: Benzin dræber dieselmotoren

Moderne motorer har ikke gamle motorers store varmetab. Derfor går der  længere tid med at få varme i kabinen om vinteren. Det problem, mener Peugeot at have løst ved at lade topstykke og motorblok køle hver for sig ved hjælp af to termostater.

Det vil sige, at man i første omgang nøjes med at føre overskudsvarme fra topstykket ind i bilens kabine, og så slår termostat nummer to først til, når motorblokken har nået en vis temperatur.

Det er et halvt års tid siden, at den nye 208 blev introduceret, og siden er der solgt omkring 120.000 eksemplarer på verdensplan. Heraf de 1.600 i Danmark.
Da Peugeot er så specialiseret i dieselmotorer, er det naturligt, at det er dem, der er blevet solgt flest af hidtil.

Læs også: Den sjove 208er

Fordelingen i Danmark har været, at hver gang der blev solgt 80 med dieselmotor, røg der 20 med benzinmotor over disken. Men med de nye sparsomme benzinmotorer regner Peugeot i Danmark med, at tallet vil blive nogenlunde halvdelen af hver.

Peugeot 208 er en velkørende lille sag, der har rimelig plads på bagsædet og et fornuftigt omend ikke stort bagagerum. Største anke er et knoklet gearskifte.

Læs også: Opel er klar med livsstilsbilen ADAM

Billigste udgave med den lille benzinmotor på 68 heste koster lige over 130.000 kroner, mens merprisen for 82 heste er næsten 30.000 kr., men det er så også i et udstyrsniveau højere. Det er tredørs modeller, og vil man have fem døre, stiger priserne med omkring 6.000 kroner.

Den store benzinmotor kan allerede leveres på det danske marked, mens vi må vente lidt på den mindste.

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige Nyhedsbrev



Peugeot 208, 1,2 VTi


Sælg din bil

Bilen sættes til salg på 20 markedspladser hos førende danske medier med ét klik.

Din annonce bliver synlig for mere end 550.000 bilkøbere i hele Danmark.

Du kan oprette en gratis annonce med ét billede.

Se hvor din bil sættes til salg og læs mere om partnernetværket her

OPRET GRATIS ANNONCE NU
Klik her