Skoda smider prisbombe med Rapid
Den høje hæk rummer  klassens største bagagerum.
Kabinen er velordnet, men plastkvaliteten fortidig.
Tjekkiske Skoda Rapid
Små hjul og høj hoftelinje giver bilen et lidt morfaragtigt look.
Tjekkiske Skoda Rapid
Små hjul og høj hoftelinje giver bilen et lidt morfaragtigt look.
Tjekkiske Skoda Rapid
Små hjul og høj hoftelinje giver bilen et lidt morfaragtigt look.
Det store bagagerum er kun er 35 liter mindre end storesøster Skoda Octavias

Skoda smider prisbombe med Rapid

Familieguf fra tjekkiske Skoda


Skoda Rapid er den måske mest opsigtsvækkende nyhed fra den tjekkiske bilproducent i nyere tid - en rummelig, moderne og flot familiebil i topkvalitet til lavpris.

Søg brugt Volkswagen Golf


Men motoriseringerne i basisbilerne er ikke sammenlignelige. I Danmark starter ballet med en 86 Hk 1,2 TSI. Den svagere trecylindrede 1,2 MPI er valgt fra, mens Fabia fås med tre cylindre. Vi gætter derfor på en startpris mellem 165.000 - 175.000 kr. Med aircondition som standard. Men pudsigt nok uden radio.
Holder det stik, vil livet for en lang række konkurrenter i den lille mellemklasse - også kaldet C-segmentet - blive endnu vanskeligere, end det allerede er i disse tider, hvor småbilerne sidder på næsten hele salget.


Men Rapid er på ingen måde en lille bil. I pladsmæssig henseende er den langt nærmere Octavia end Fabia. På akselafstanden - en god markør for indre kabineplads - er den endda to cm. længere end Octavia. Større udhæng giver dog Octavia 10 cm. mere i totallængden. Omvendt er Rapid hele 48 cm. længere end Fabia. En ægte mellemklassebil med andre ord.

Læs også: Danskerne køber masser af små biler

Under præsentationen så vi, at selv høje personer sidder ubesværet bag hinanden i sæderne, og bagagerummet på 550 ltr. hører også til klassens største. En VW Golf har f.eks. kun 350 ltr. Dertil kommer, at Rapid kører rigtigt godt. Lidt til den hårde side på hullede veje. Til gengæld er den sporsikker og letkørt med moderat understyring. Støjbilledet er  behersket, og der spores ikke antydningen af knirke- eller raslelyd trods bilens faste undervogn.


På minussiden kan nævnes tyndt polsterede sæder. Ret hårde at sidde i, men til gengæld sluger de mindre kabineplads. Jeg synes personligt, at designet er noget »morfaragtigt« med smalle 14 tommer hjul, der virker små i forhold til bilens ret høje hoftelinje.

Læs også: Skoda Citigo er Danmarks måske bedste bilkøb


Plastkvaliteten er det eneste sted, hvor Rapid virker billig. Formentlig sparer Skoda ikke meget på de fortidige plastoverflader, men omvendt er man jo nødt til at gøre et eller andet for at bilen ikke skal kannibalisere de dyrere produkter fra VW-koncernen.Bagsæderne kan lægges ned, men den valgte hatchback-facon medfører desværre en ret høj læssekant ind til bagagerummet. En stationcarudgave er ikke programsat.


Måske fordi Rapid oprindeligt blev tiltænkt fjernere de nye vækstmarkeder, hvor stationcars ikke er så populære. På nettet kan man finde ældre indiske prøvekørsel af en mere basal Rapid.Man kan sige, at Rapid er gammel vin på nye flasker, fordi en stor del af komponenterne er fælles med den gamle Octavia og Roomster. Men en ualmindeligt velsmagende vin prisen taget i betragtning.

Tilmeld dig BILEN.dk’s ugentlige Nyhedsbrev


Skal du sælge din bil? Så husk du kan gøre det her



Skoda Rapid 1,2 TSI