Golf holder stadig
Designet er ikke længere friskt, men resten af Golf-pakken holder et imponerende niveau, og med Matchmodellen er den veludstyret som aldrig før.
Designet er ikke længere friskt, men resten af Golf-pakken holder et imponerende niveau, og med Matchmodellen er den veludstyret som aldrig før.
Designet er ikke længere friskt, men resten af Golf-pakken holder et imponerende niveau, og med Matchmodellen er den veludstyret som aldrig før.
Designet er ikke længere friskt, men resten af Golf-pakken holder et imponerende niveau, og med Matchmodellen er den veludstyret som aldrig før.

Golf holder stadig

Med ekstra udstyr og efternavnet Match synes Golf VI på ingen måde færdig endnu.


Der er noget trygt over en Golf. Noget gedigent og næsten hjemmevant. Det er ligesom med et par klassiske cowboybukser som model 501 fra Levis. De er ikke nyeste mode, men de falder heller aldrig rigtigt igennem. Du går derfor aldrig galt i byen med et par 501’ere, og det samme gælder Golf.

Den nuværende udgave af Golf kom i 2008, og til vinter afløses den af den nye Golf VII. Ikke at den trænger. Den testede Golf 1,6 TDI Match følger konkurrenterne til dørs i alle spillets facetter. Okay - måske Focus er mere velkørende, Hyundai i30 billigere og Opel Astra mere frisk i stregen, men Golfen holder stadigvæk et imponerende niveau.

Bilen.dk's brugtbilmarked:
Søg brugt VW Golf
Søg brugt VW Passat
Søg brugt VW Touran

Match-modellen er ny på programmet og afløser Trendline og Comfortline udstyrsvarianterne. Og den er flot udstyret. Standardudstyret tæller bl.a. to-zonet klimaanlæg, fartpilot, 16’’ alufælge, fjernbetjent centrallås, højdeindstillelige forsæder, tre-trins sædevarme foran, el-ruder for og bag, el-spejle med varme, multifunktionsrat i læder, tågeforlygter med drejelys, parkeringssensorer for og bag og nogle fremragende komfortsæder, der er ligaer over den gamle Trendline-model.

Nærighed?
Den 1,6 liters TDI dieselmotor, er en klassisk VW-traver på 105 hestekræfter. En motor der – både når det handler om muskler og forbrug - kan løbe om kap med de bedste. Kun på lydsiden er den insisterende i sin dieselknurren, og her skal ingeniørerne lægge lidt ekstra kræfter i, inden de sender Golf VII på gaden med en opdateret udgave af samme maskine. Gearkassen er 5-trins, og det lyder måske lidt nærigt i en tid, hvor alle lader til at skulle have 6-trin. Men med motorens fine bundtræk, er de 5-gear godt afstemt til bilen.

Læs også: Ny VW er fræk og forførende

Brændstoføkonomisk er den flot kørende. EU-norm opgivelsen lyder på 24,4 km/l, og jeg præsterede uden store anstrengelser 22,1 km/l over en 120 kilometer tur med både by-, motorvej- og landevejs-kørsel. 

Billigste Golf Match er en 1,2 TSI benzinmodel med 105 hestekræfter til 269.677 kr. - inklusiv levering. Den testede dieselversion koster 296.078 kr. inklusiv levering. Det er ikke noget slagtilbud, da både Ford Focus og Opel Astra fås med tilsvarende kompetente dieselmaskiner og flot udstyr til mindre. Men Golf er stadigvæk det sikre valg. Det er ikke bilen til dem, som brænder intenst for knivskarp køredynamik eller epokegørende design. Men til dem der sætter pris på god brændstoføkonomi, konservative linjer, høj funktionalitet og godt med udstyr. er den nye Match et oplagt match.

Plus
- Bundtræk
- Indretning
- Udstyrsniveau

Minus
- Konservativt design
- Lidt støjende
- Pris

Tilmeld dig BILEN.dk’s ugentlige Nyhedsbrev


Skal du sælge din bil? Så husk du kan gøre det her



Golf Match 1,6 TDI