BMW udvikler monster
Kabinen er elegant og eksklusiv med BMW's sædvanlige lidt konservative st il.
Et par rejsetasker fylder ikke meget i luksusbilens store bagagerum.
BMWs sportsafdeling har udviklet dieselmonsteret , der leverer et fabelagtigt bundtræk med hele 740 Nm i moment.
BMWs sportsafdeling har udviklet dieselmonsteret , der leverer et fabelagtigt bundtræk med hele 740 Nm i moment.
Kabinen er elegant og eksklusiv med BMW's sædvanlige lidt konservative stil.
BMWs sportsafdeling har udviklet dieselmonsteret , der leverer et fabelagtigt bundtræk med hele 740 Nm i moment.
BMWs sportsafdeling har udviklet dieselmonsteret , der leverer et fabelagtigt bundtræk med hele 740 Nm i moment.
Fuldautomatisk flerzoneklimaanlæg til bagsædepassagererne
Fuldautomatisk flerzoneklimaanlæg til bagsædepassagererne
Fuldautomatisk flerzoneklimaanlæg til bagsædepassagererne
Kabinen er elegant og eksklusiv med BMW's sædvanlige lidt konservative st il.

BMW udvikler monster

BMWs 7-serie har fået ny kofangerkosmetik, forbedret undervogn og lyddæmpning. Læg dertil BMWs kraftigste dieselmaskine hidtil, og du har den definitive sedan til Europa.


Sydtyskland er et pragtfuldt sted at teste biler. Lange lige Autobahn-strækninger uden fartbegrænsning omgivet af rullende bakker med masser af snoede småveje. Smid et par brostensbelagte bymidter ind i ligningen, og du kan nå gennem et fuldt testprogram på tre timer. Præcist hvad jeg har i den faceliftede BMW 750d xDrive, inden jeg skal være i lufthavnen.

I forbindelse med ansigtsløftningen er kofangerkosmetikken ændret, undervognen optimeret og støjdæmpningen forbedret. Dertil er 750d modellen kommet til som ny dieseltopmodel over den gammelkendte 740d, og det er netop det muskuløse diesellokomotiv der står på parkeringspladsen og venter.

Bilen.dk's brugtbilmarked:
Søg brugt Mercedes SL-Klasse
Søg brugt BMW 750
Søg brugt BMW 3-serie

Triller ud på Autobahn i den hvide 750d xDrive. Med tre turboladere tvangsfodres den tre liters dieselrækkesekser til at yde monumentale 381 hk v. 4.000 o/min og 740 Nm v. 2.000 o/min.

Det er den kraftigste dieselmaskine BMW har på programmet, og den er udviklet med hjælp fra racerrødderne over i M-divisionen. Dem der normalt laver de ekstreme M-versioner af BMWs modeller. Hvis det ikke siger dig noget, så kan jeg afsløre, at den to tons firehjulstrukne luksuslimousine rammer 100 km/t på 4,9 sekunder og 200 km/t, inden du når at forstå, hvor hurtigt de første 100 km/t kom og gik.

Læs også: Power-cabriolet med fire ringe i næsen

De rå mængder kraft og den elegante måde, hvorpå de omdannes til km/t, er firehjulstrækkets og den ottetrins Steptronic automatgearkasses fortjeneste. Motoren fås kun i kombination med automatgear. Baghjulstræk og manuelt gear leverer ifølge BMW simpelthen ikke en raffineret nok afleveringsplatform til motorens mange kræfter.

Mens Sydtyskland marcherer forbi med omkring 190 km/t, sætter jeg bilen i Comfort+. Et splitsekund efter er der monteret små silkepuder i samtlige samlinger i affjedringssystemet. Eller sådan føles det i hvert fald.

Den er det tætteste man kommer på et flyvende tæppe - på denne side af en rolle som Hodja i den lokale amatørteatertrups opsætning af Hodja fra Pjort. Samtidigt triller tonerne fra tysk radio elegant ud af det suveræne B&O anlæg , testbilen er begavet med. Støjniveauet i kabinen er så lavt, at volumen på musikken kan holdes så behersket, at man fint konverserer over den - uden at skulle sige "undskyld - hvad sagde du". Det er ikke normalt ved små 200 km/t. Imponerende hvordan ingeniørerne kan blive ved med at hæve niveauet.

Læs også: Mercedes er stjernen i hjertet

Drejer af og triller gennem Erdings middelaldercentrum. Masser af brosten, men ikke antydningen af brostensfornemmelser fra undervognen. Sætter bilen i Sport+, hvor undervognen strammes op, speederresponsen bliver skarpere, styringen mere præcis og gearet mere sportsligt i sine skifteambitioner. Nu er der brostensfornemmelser i rat og undervogn - dog stadigvæk uden lyd.

Uden for byen slippes vognen fri på den kurvede provinsvej. Den er for tung til at agere sportsvogn, men Sport+ opsætningen er så tilpas suveræn, at den store 750d føles let og agil på fødderne - og ikke som den ministerlimousine den reelt er. En perfekt undervognsindstilling hvis ministerchaufføren pludseligt skal undvige en horde ophidsede vælgere. Og dem kan man jo nok rende ind i for tiden

Tilbage hos BMW efter tre timers sydtysk turbotest er jeg ikke i tvivl. BMWs 7-serie er efter sit gennemgribende facelift på omgangshøjde med de skarpeste konkurrenter fra Mercedes og Audi. Visuelt har den aldrig været en elegantiér, men den er muskuløs og holder, hvad dens ydre lover.

Læs også: Mere sporty Ferrari 458

Med introduktionen af 750d modellen og det vanvittige tripleturbodieselsetup er den et regulært diesellokomotiv til den muskelkrævende kunde, der ikke ønsker en stor og tørstig benzin V8er. Gennemsnitsforbruget er opgivet til 15,6 km/l - det er det samme som en BMW 328i med en toliters firecylindret benzinmaskine. Endnu et imponerende stykke fakta på den nye 750d, og endnu en grund til at nikke dybt anerkendende af, hvad moderne automobilingeniører kan udrette.

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige Nyhedsbrev



BMW 750d xDrive


Sælg din bil

Bilen sættes til salg på 20 markedspladser hos førende danske medier med ét klik.

Din annonce bliver synlig for mere end 550.000 bilkøbere i hele Danmark.

Du kan oprette en gratis annonce med ét billede.

Se hvor din bil sættes til salg og læs mere om partnernetværket her

OPRET GRATIS ANNONCE NU
Klik her