Mercedes udfordrer BMW
Mercedes A-Klasse er den komfortable, og på de lange lande- og motorvejsstrækninger er den i sit es.
BMW 1-serie foretrækkes af dem, der vægter knivskarpe køreegenskaber. Et BMW-varemærke, der især tilskrives baghjulstrækket.
Dieselmotoren er særdeles nøjsom med brændstof.
Dieselmotoren yder blot 116 hk, og BMWen kan sagtens magte langt flere kræfter.
I kabinen er fornemmelsen for kvalitet klart højere i A-Klassen.
BMW 1-serie foretrækkes af dem, der vægter knivskarpe køreegenskaber. Et BMW-varemærke, der især tilskrives baghjulstrækket.

Mercedes udfordrer BMW

Den nye Mercedes A-Klasse udfordrer BMW 1-serie. Med plads til kun én vinder. En tur til Oktoberfesten i München og tilbage igen giver svaret. Det er en downsizingduel på automobilfilosofi mellem Tysklands prestigegiganter.


Arbejdsløsheden står i stampe på ca. otte procent, og der kommer til at gå nogle år endnu, før vi for alvor krænger finanskrisens åg af os. Som konsekvens er bilsalget i Danmark i den grad er præget af downsizing.

Usikkerheden om fremtiden betyder, at danskerne vælger mindre og billigere biler, der kører længere på literen. Men hvad gør man, hvis man har en Mercedes C-klasse eller BMW 3-serie holdende i carporten, gerne vil med på downsizing-bølgen, men ikke kan se sig selv i en VW Up?

Læs også: Ny Golf: Bedre end nogensinde

Med lanceringen af den nye A-Klasse har Mercedes for alvor meldt sig ind i den eksklusive ende af C-segmentet/Golfklassen. A-klassen er en klassisk 5-dørs hatchback uden sandwichbund og elgskræk. Det betyder, at BMW 1-serie og Audi A3 nu har fået en regulær konkurrent fra Mercedes. Og det er netop de biler, som den prestigevante ejer af en mellemstor tysk luksusbil skal ned i, hvis han skal dyrke downsizingstrenden. Nu er den nye Audi A3 endnu ikke lanceret som 5-dørs, og går man fra en stor mellemklassebil, er 3 døre for lidt. Så lige nu er der kun to oplagte muligheder: Den nye A-klasse eller BMWs et år gamle 1-serie. Med en lille dieselmotor forstås, for brændstoføkonomien er helt afgørende for bilkøberne i 2012. Og dermed har vi vores to duellanter: Mercedes A 180 CDI BlueEfficiency og BMW 116d EfficientDynamics Edition.

To spørgsmål klemmer sig på. Først og fremmest hvilken bil, der er bedst. Det klarer vi normalt på en test rundt i Danmark. Men spørgsmål nummer to er, om de kan fylde deres storebrødre fra C-klassen og 3-seriens skærmkasser ud i et omfang, der gør dem til acceptable erstatninger? Til det skal vi bruge en seriøs udfordring. Som for eksempel 2.300 kilometer til München t/r med både Autobahn, bjergveje og bykørsel på programmet. En 360 graders test der vil vise bilernes underholdningsværdi og deres kvaliteter både som rejsevogne, luksusvogne og hverdagsmobiler. Udover undertegnede har vi indkaldt en politibetjent og en familiefar som automobilneutral jury, så motornørdens mening bliver krydret med et par civilisters indspark.

Bilen.dk's brugtbilmarked:
Søg brugt BMW
Søg brugt Mercedes
Søg brugt Audi

På papiret er de to duellanter forbløffende ens. BMW 116d ED koster fra 313.950 kr. og har en 1,6 liters dieselmotor på 116 hk og 260 Nm. Den er opgivet til at køre 26,3 km/l, vejer 1.385 kg, accelererer fra 0-100 km/t på 10,5 sekunder og har en topfart på 195 km/t. Mercedes A 180 CDI koster fra 329.900 kr. og har en 1,5 liters dieselmotor på 109 hk og 260 Nm. Den er opgivet til 25-26,3 km/l (afhængigt af fælge og udstyr), vejer 1.395 kg, accelererer fra 0-100 km/t på 11,3 sekunder og har en topfart på 190 km/t.

Fra Puttgarten og sydover opleves bilerne også relativt ens. På bidderne med fri hastighed på Autobahn når bilerne rimeligt hurtigt deres topfart. BMWen marginalt hurtigere end Mercedesen. Og de er begge to forbløffende stabile ved 190 km/t. Her mærker man tydeligt, at det er Mercedes og BMW, der er nedkommet med et par biler i Golfklassen - konkurrenterne uden samme prestigeballast er ikke i stand til at levere samme stabile højhastighedskørsel. Bilernes infotainmentsystemer er lige veludrustede med bluetoothforbindelse til både musik-streaming og telefonsludren, så ingen af dem går ned på onboard-underholdnings-fronten.

Læs også: Mercedes med vild vogn men pebret pris

Hen under aften kryber vi op i Harzens bakker og finder et lille gæstgiveri. Dagens automobilindtryk fordøjes over schnitzel og kold øl. I min bog fører A-klassen marginalt. Kabinedesign og kvalitetsfornemmelse er højere end i BMWen. Familiefaderen indvender, at Mercedesen støjer mere, mens politibetjenten påpeger, at udsynet bagud er markant dårligere i A-klassen end i 1-serien. Langsomt træder forskellene mellem bilerne i karakter. Selvom de på papiret er ens, er de automobilfilosofisk væsenforskellige. BMW 116d ED er baghjulstrukket og har en vægtfordeling på ca. 51 pct. på forakslen og 49 pct. på bagakslen. Den er derudover udstyret med BMWs drive select system som standard. Det lader dig vælge mellem sport, comfort eller eco pro køreindstillinger, og påvirker både speederrespons og styring. Mercedesen er forhjulstrukket og med en vægtfordeling på ca. 65 pct. på forakslen og 35 pct. på bagakslen er den væsentligt mere næsetung.

Et faktum der næste formiddag står klart, efter et par timers kurvekørsel i Harzens bakker i området syd for Bloksbjerg. Med BMWen i sportindstillingen er den forbløffende underholdende af en relativt blodfattig dieselbil at være. Den griber resolut asfalten og føles virkelig stabil både under indstyring og exit fra kurverne. Skulle den opbyde unoder, ville det være en svag overstyring og baghjulsudskridning. Men ikke noget den beskedne motorisering rigtigt kan fremprovokere. Men den er faktisk underholdende nok til, at man gider køre friskt til i den. Mercedesen er mere komfortabel og ikke designet med samme fokus på køreglæde. Den er gedigen og var en fornøjelse på Autobahn, men i bjergrige Harzen er den som at stikke tungen ud ad vinduet. Den smager ikke rigtigt af noget og vækker ingen positive følelser. Den er ligaer over sin høje forgænger, men den præsterer en tendens til understyring og udskridning over forhjulene i en snæver kurve, og ved indbremsninger bliver den lidt usikker over bagenden. Klassiske unoder for en komfortabel forhjulstrækker i Golfklassen, og derfor ikke noget at vrænge på næsen af. Bilen er ikke tænkt til at tæske rundt i bjergene.

Læs også: BMW M5 er en ulv i fåreklæder

På vej gennem Thüringen og Sachsen mod Bayern får A-Klassen mulighed for at tage revanche. De tidligere østtyske delstater opbyder stadigvæk en solid mængde halvdårlige veje, hvis man ulejliger sig væk fra Autobahn og de store hovedveje. Men med BMWen i comfort-indstillingen kører den lige op med Mercedesen, når det handler om kørekomfort. Og der er marginalt mere dæk- og motorstøj i A-Klassens kabine.

Finder et Gasthaus med eget bryghus i Hausen syd for Regensburg i det nordlige Bayern. Lægger mærke til, at A-Klassen tiltrækker sig mere opmærksomhed på parkeringspladsen end BMWen. Det har delvist noget at gøre med, at modellen er helt ny, men synes nu også at den har en skarpere designprofil end BMWen. Den ser mere aggressiv ud med sine store luftindtag under kofangeren og meget markerede linjer. BMWens forlygter får den til at se lidt bedrøvet ud - som om nogen har taget dens krammebamse, og testbilens hvide farve og økonomifælge giver den ikke just mere karakter. Over en omgang uappetitlig kødpølsesalat sekunderet af nogle fremragende øl er selskabet da også enige om, at Mercedesen er den flotteste af de to. Familiefaderen er ikke begejstret for bagendedesignet, men da BMWens agterstavn heller ikke vinder nogle designpriser, er Mercedesen urørlig i kategorien stil og design. Og det samme gælder interiør. Den er flottere og mere veludstyret end BMWen, og så er sportsæderne (som er standard på det danske marked) fantastiske.

Læs også: Ford laver formidable køremaskine

Næste morgen går turen til München centrum. Det er anden lørdag i årets oktoberfest, så der er tæt trafik. Begge biler har start/stop system, der danser med under køkørsel. Det fungerer fint og går ikke i stå i nogle af bilerne - noget der ellers ofte sker i dieselbiler med start/stop systemer, som ikke reagerer hurtigt nok. Mercedesen er marginalt mere letkørt end BMWen, og det gør den til en fornøjelse på vej ind i München centrum. Men da byen myldrer med halvfulde tyskere i lædershorts og heidikjoler, trækker det ekstremt dårlige udsyn skråt bagud ned. Nu er tyskerne - selv i beruset tilstand - et regelret folkefærd, der ikke går over for rødt. Men havde det været i Rom fyldt med fulde italienske fodgængere, så havde jeg givetvis hakket et par stykker ned i A-Klassen. Et irritationsmoment, der også vil gælde i danske byer med alle vores cykelister. Folkefesten er allestedsnærværende, og den aften snakkes der om alt andet end biler. Oktoberfest er så rig på tosser og vanvittige indslag, at seriøs biltestsnak må vente til hjemturen.

Næste dag står den på cirka 850 kilometer motorvejskørsel fra München til Lübeck. Med fartpiloter på skiftevis 120 km/t og 160 km/t (når hastigheden gives fri), bliver turen kun afbrudt af et besøg hos Audi i Ingolstadt, hvor vi kigger efter den kommende A3 Sportsback med 5-døre. Den er dog i Paris til officiel verdenspremiere, så vi snupper en museumstur og kører videre.

Læs også: Volvo med attitude

Over en afsluttende schnitzel og en halv liter Holstein på en motorvejskro i udkanten af Lübeck skal regnskabet gøres op. Brændstoføkonomisk har BMWen sejret. Over de ca. 2.000 km indtil den nordtyske hansestad har den præsteret 19,3 km/l med en gennemsnitsfart på 93 km/t. Mercedesen ender på 17,8 km/l. A-klassen havde dog kun kørt 600 km, da vi trillede fra Danmark, så den er delvist undskyldt med ikke at være kørt ordentligt til.

Betjenten og familiefaderen vælger begge to BMWen. Den er i deres optik simpelthen en bedre bil. Jeg er ikke helt overbevist. Men isoleret set på kernekompetencerne er jeg tilbøjelig til at give dem ret. En lidt stærkere og mere støjsvag motor, bedre køredynamik og bedre udsyn er væsentlige styrker. Men Mercedes A-Klasse har mere visuel x-factor og et mere overbevisende kabinedesign af højere kvalitet. Og den er i udgangspunktet bedre udstyret og bliver derfor billigere end BMW - efter alt det nødvendige udstyr er tilføjet. Ved almindelig daglig kørsel i Danmark tæller udstyrsniveau og kabineoplevelse bag rattet mere end højhastighedskomfort og køredynamik i bjergene. Og da BMWen i den testede udgave ikke har muskler nok til, at man rigtigt kan udnytte dens overlegne undervogn, så tror jeg, at jeg ville trille hjem i A-Klassen. Men det er tæt, og det afhænger af hvilken automobilfilosofi, man abonnerer på. Mercedes' fokus på kvalitetsoplevelsen eller BMWs fokus på køreglæde. Havde duellen stået mellem en BMW 125i og en Mercedes A 250, så havde vinderen givetvis været BMWen, da den har kræfter nok til at fremhæve BMWens kvaliteter bedre. Men tro mod udgangspunktet - med downsizing af en prestigebil i den store mellemklasse til en "billig" og et brændstoføkonomisk alternativ - så vinder A-klassen. Overordnet set leverer begge biler dog en overbevisende køreoplevelse pakket i stram tysk kvalitet, og de byder sig rigtig flot til som alternativer til deres større søskende, uden man for alvor går på kompromis med plads og luksusoplevelsen.

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige Nyhedsbrev



Mercedes vs. BMW


Sælg din bil

Bilen sættes til salg på 20 markedspladser hos førende danske medier med ét klik.

Din annonce bliver synlig for mere end 550.000 bilkøbere i hele Danmark.

Opret en gratis annonce.

Se hvor din bil sættes til salg og læs mere om partnernetværket her

OPRET GRATIS ANNONCE NU
Klik her