Ny Golf: Bedre end nogensinde
Lanceringen af den syvende VW Golf er en af årets vigtigste bilnyheder.
Golf er bilen, som alle konkurrenterne måler sig efter, og eneste bil der har fået en hel bilklasse opkaldt efter sig.
Golfen har det med konstant at hæve barren. Og jeg må blankt erkende, at jeg sætter pris på den velkonstruerede Golf.
På udstyrsfronten er arsenalet udvidet markant. Den syvende Golf har fået en masse nye sikkerhedssystemer, som hidtil kun fandtes i Passat og opefter.

Ny Golf: Bedre end nogensinde

Volkswagen Golf lander nu i 7. generation. Den er blevet lettere, mere økonomisk og sætter stadig ikke et hjul forkert. Men sexet bliver den aldrig.


Lanceringen af den syvende VW Golf er en af årets vigtigste bilnyheder. Golf er Europas mest solgte bil, og siden den første landede i 1974, er den solgt i næsten 30 millioner eksemklarer.

Den legendariske boble solgte "kun" cirka 22 millioner. Golf er bilen, som alle konkurrenterne måler sig efter, og eneste bil der har fået en hel bilklasse opkaldt efter sig. Hver gang, der kommer en ny Ford Focus, Opel Astra eller Toyota Auris, er spørgsmålet, hvilken figur de vil gøre sig i den meget konkurrenceprægede Golfklasse.

Bilen.dk's brugtbilmarked:
Søg brugt VW Golf
Søg brugt VW Touran
Søg brugt VW Passat

Golfen har det med konstant at hæve barren. Og jeg må blankt erkende, at jeg sætter pris på den velkonstruerede Golf. Altid af høj kvalitet og altid med nyeste teknologi under karossen. Designet et konservativt tenderende til det kedelige. Men som Volkswagen selv giver udtryk for, så skal man være forsigtig når man piller ved arvesølvet.

FLERE NYHEDER - besøg os på Facebook

På den måde er der intet nyt under solen med den nye Golf, som jeg er taget til Sardinien for at prøve. Tysk bil på snoede Italienske veje. Så bliver det ikke meget bedre.

Den ligner sig selv. Der er mere tale om evolution end om revolution. Under skallen er bilen dog helt nyudviklet på Volkswagengruppens nye undervognsarkitektur der hedder MQB. Den gør det muligt at placere hjulene længere ude mod hjørnerne, gøre kabinen mere rummelig og samtidigt sænke produktionsomkostningerne. Den er blevet op til 100 kilo lettere og kører op til 23 pct. længere på literen. Flot, fint og aldeles fremragende.

Læs også: Under åben himmel med Boblen

Ved præsentation er der to motorvarianter til rådighed. En 2-liters TDI med 150 heste og en 1,4 liters turbobenzinmotor med 140 hestekræfter og cylinderfrakobling. Den første opleves, som Volkswagens store 2-liters altid opleves. Masser af bundtræk, masser af overskud, god økonomi med 24,4 km/l ved blandet kørsel og nu med lavere støjniveau i kabinen.

Benzinmotoren er dog den mest interessante. Det er den velfungerende lille turbobenzinmaskine, men nu med cylinderfrakobling, der betyder, at ved lav belastning kører den kun på to cylindre. Det betyder et forbrug på 21,2 km/l med 7-trins DSG gearkasse. Rigtigt flot for en vogn med 140 hestekræfter. Denne motorvariant kommer dog først på det danske marked i 2013.

Læs også: Der er verdenspremiere på Golf VII

Når Golf 7 lanceres i Danmark midt i november, kan den mest interessante version sagtens blive den 1,2 liters turbobenzinmotor med 85 hestekræfter. Den var desværre ikke til stede ved præsentationen på Sardinien. Men den gamle Golf 6 med samme motor havde al den motorkraft, en gennemsnitlig dansk Golf-bilist har brug for. I en 5-dørs karosse koster den fra 228.679 kr. inkl. levering.

På udstyrsfronten er arsenalet udvidet markant. Den syvende Golf har fået en masse nye sikkerhedssystemer, som hidtil kun fandtes i Passat og opefter. Den genkender vejskilte og forudser sammenstød med et talent, der kvalificerer til et clairvoyrianttelt på enhver byfestplads. Så også her er den blevet bedre.

Læs også: Volkswagen Up smadrer salgsrekorder

Efter et par hundrede kilometer står det klart, at Golf endnu engang hæver barren i Golfklassen. Kvalitetsniveauet i kabinen sætter alle konkurrenter til dørs, og køredynamisk holder den et højt bundniveau.

Dér, hvor Golf kommer i problemer, og dér, hvor den altid har haft det svært, er på x-faktoren. Den der udefinerbare aura der gør, at man bare må eje vognen. Golfen er kort sagt bemærkelsesværdig ubemærkelsesværdig. Den er klassens allround-bedste bil. Ingen tvivl om det.

Men den har ikke megen sexappeal. Subjektivt vurderet. Ville anbefale bilen til alle der spørger mig om den bedste bil i Golfklassen. Hvis målet bare er at komme fra A til B.

Men hvis enkeltparametre som smukt design, skarpe køreegenskaber eller en laaaang garanti er udslagsgivende for den enkelte bilkøber, findes der andre og mere interessante valg i Golfklassen.

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige Nyhedsbrev


Skal du sælge din bil? Så husk du kan gøre det her



Golf 2,0 TDI DSG Highline 5-dørs